Nie marnuję żywności i kropka

Artykuł Sponsorowany

Najnowszy raport Głównego Urzędu Statystycznego pokazuje, że w skrajnym ubóstwie żyje 6,6% Polaków. Co roku natomiast 4,8 mln ton jedzenia wyrzucamy do kosza – tylko my, konsumenci odpowiadamy za 60% tej wartości. Najwyższy czas powiedzieć sobie: nie marnuje żywności i kropka.

Biedronka edukuje

Od 24 września Biedronka ruszyła z piątą kampanią edukacyjno-informacyjną, skierowaną do Klientów na temat niemarnowania żywności. Sieć przygotowała szereg inicjatyw, których celem jest propagowanie racjonalnego wykorzystania jedzenia i w konsekwencji jego niemarnowania. W ramach kampanii powstała nowa odsłona darmowego ebooka "Czas na niemarnowanie żywności". W książce można znaleźć przepisy kulinarne opracowane przez kulinarnych specjalistów, które opierają się na idei "zero waste", a także wiele wskazówek i pomysłów na wyczarowanie pysznych dań z resztek z lodówki.

Podejmij wyzwanie

Do kosza w domach Polaków trafiają produkty, które codziennie spożywamy: pieczywo (52%), owoce (38%), warzywa (36%) i wędliny (32%). Szacuje się, że rocznie jedna osoba marnuje ok. 80 kg żywności. Przyczyny są tak naprawdę błahe. Wystarczałoby zmienić nasze codzienne nawyki, aby wraz z jedzeniem nie wyrzucać pieniędzy do kosza. Gang Produkciaków przychodzi nam z pomocą i w 6 krokach zachęca do wyruszenia w przygodę z poszczególnymi jego członkami. Apka Biedronka, Pieróg Patryk, Serek Waniliowy Sławek, Malina Malwina, Groszek Grześ i Grażyna oraz Ziemniak Ziemowit mają swoje sposoby na utrzymanie lodówki pełnej świeżych produktów, a w efekcie kosze bez zmarnowanego jedzenia. Wystarczy, że podejmiesz wyzwanie i… kropka.

Nie tylko od święta

Wrzesień i październik to miesiące, w których przypadają dwa ważne święta zwracające uwagę na skalę strat i marnowania jedzenia. Przeciwdziałanie marnowaniu produktów żywnościowych to jeden w ważniejszych celów polityki środowiskowej Biedronki. Od lat sieć podejmuje szereg działań w tym zakresie.

Źródło: Adobe Stock.

Zapobiega

Biedronka działa już na wczesnych etapach dystrybucji artykułów spożywczych, m.in. dzięki optymalizacji codziennych dostaw, dbaniu o zachowanie odpowiednich warunków przechowywania towarów czy wykorzystywaniu systemu przecen dla żywności z krótkim terminem przydatności. Ponadto, w 500 sklepach w całej Polsce klienci mogą korzystać z aplikacji Too Good to Go, w ramach której mogą zakupić paczki niespodzianki z produktami, których data przydatności wkrótce upłynie, w cenie stanowiącej ok. 30% wartości artykułów. W 2023 roku w ramach współpracy Biedronka dostarczyła ponad milion paczek, co zapobiegło zmarnowaniu ok. 1600 ton żywności.

Wspiera

Najszerzej i najdłużej, bo już od 2016 roku, działającym projektem w sklepach Biedronka w ramach przeciwdziałania marnowaniu żywności jest program skierowany do organizacji pożytku publicznego (OPP). Dzięki niemu żywność z krótkim terminem przydatności trafia do osób w potrzebie, co pozwala ograniczać straty. Aktualnie sieć współpracuje z ponad 150 Organizacjami Pożytku Publicznego, które z otrzymanych produktów przygotowują posiłki bądź paczki żywnościowe dla swoich podopiecznych. W latach 2020-2023 w ramach projektu zostało przekazane ponad 55,4 tys. ton artykułów.

Zagospodarowuje

W przypadku upłynięcia terminu przydatności do spożycia produkty przekazywane są do dalszego zagospodarowania zgodnie ze obowiązującymi przepisami. Sieć współpracuje z wyspecjalizowanymi firmami, które przetwarzają odebrane ze sklepów niesprzedane produkty: z owoców i warzyw wytwarzany jest biogaz, z którego produkowana jest energia i ciepło, z produktów mięsnych powstaje karma dla zwierząt, a pieczywo trafia do gorzelni jako surowiec do produkcji alkoholu. Ponad 99% przekazanych przez sklepy artykułów jest poddawanych recyklingowi lub odzyskowi.

Więcej informacji na temat samej kampanii oraz przydatnych porad o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności znajduje się na stronie Nie marnujemy żywności - Biedronka.pl